söndag 24 juni 2012

Nästan hemma

Författare: Jean Kwok
Antal sidor: 284 st
Förlag: Bazar
Serie: -
Utgiven år: 2010 (på svenska 2011)
Originalets titel: Girl in Translation
Genre: Livsöde, Självbiografi

Kimberly Chang flyttar med sin mamma från Hongkong till slummen i Brooklyn. Deras lägenhet är full med möss och kackerlackor, saknar glasrutor i vissa fönster och har ingen värme.
    Kimberly börjar leva ett dubbelliv. På dagen gör hon sitt bästa för att hänga med i skolan, trots att hennes engelska absolut inte är bra. I Hongkong var Kimberly alltid bäst, för hon har alltid haft lätt för att lära sig, men med sin dåliga engelska och en lärare som avskyr henne blir det svårare än någonsin.
    På eftermiddagen hjälper Kimberly sin mamma i fabriken där hon jobbar. Hon blir förälskad i en av pojkarna som jobbar där, Matt, trots att han inte alls är intresserad av skolan som Kimberly är.
    Men det är svårt att leva ett dubbelliv och Kimberly slits mellan två helt olika världar. Tillslut måste hon välja.
__________________________________________________________________

Jag tycker detta är en otroligt fin och väldigt sorglig bok. Den var absolut inte som jag trodde den skulle vara, den var bättre.

Jag gillar verkligen miljöbeskrivningarna, det känns som att man är på platserna man läser om. Jag gillar Kimberlys berättarröst också, den passar väldigt bra in på henne och boken på något sätt.

Boken är delvis självbiografisk, och det märks. jag antar att det är därför miljöbeskrivningarna är så levande och hela boken känns äkta och genomtänkt. Men när man tänker på att vissa saker i boken har hänt på riktigt vill man bara gråta - olagligt barnarbete och iskall lägenhet full med råttor och kackerlackor ska ingen behöva stå ut med!

Boken är verkligen sorglig, och den berörde verkligen. Jag tycker verkligen synd om Kimberly och alla andra som inte har det bra! Men på baksidan står det att boken är humoristisk, och det är den inte. Eller är det någon helknäpp ironi jag inte förstår? Jag hittade inget humoristiskt i den i alla fall - istället var den sorglig och fin.

Det enda jag inte gillade med boken var slutet, den sluta alldeles för sorgligt. Visst, det var verkligen fint, men jag önskar att det hade varit lite lyckligare. Det är nog mest för att jag älskar karaktärerna och vill att de ska ha det så bra som möjligt, hehe...

Men som en sammanfattning: Jag älskade den, och den berörde verkligen. Den är otroligt fin och alla borde läsa den, för den är otroligt tänkvärd! "Nästan hemma" är en bok man inte glömmer i första taget.

Minnesvärt citat:
Jag hittade inget speciellt.

Bokens första mening:
Jag föddes med en talang.

Saker från boken som inspirerar mig:
• Att den är så fin, sorglig och berörande!
• Miljöbeskrivningarna, de är så levande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺