söndag 10 juni 2012

Monstrets dotter

Författare: Kristin Cashore
Antal sidor: 508 st
Förlag: Semic (tack för boken! :D)
Serie: De Utvalda 2
Originalets titel: Fire
Utgiven år: 2009 (2012 i Sverige)
Genre: Fantasy, kärlek

Den här boken utspelar sig i landet Dells. Där finns inga särlingar, men det finns monster. Monster ser ut som vanliga djur, men de har alla möjliga färger: gröna, rosa, blå, röda... De är väldigt vackra, men man får inte låta sig luras av deras skönhet - de är livsfarliga.
    Flamma är det sista mänskliga monstret i Dells - den sista med förmågan att kunna styra människors tankar. Flamma skulle helst vilja slippa sin kraft och vill inte använda den för att ha roligt eller för att skada andra, men folk är väldigt misstänksamma mot henne ändå - på grund av hennes far som dog för några år sedan, som också var ett monster. Han använde sin monsterkraft för egen vinning och var hemsk och elak. Flamma kämpar för att bevisa att hon inte är så hemsk som sin far, men det är definitivt inte lätt.
    Flamma är lika vacker som alla andra monster, så vacker att hon själv häpnar när hon ser sig i spegeln. Många blir dåraktiga i hennes närhet, vill de inte döda henne så vill de kyssa henne.
    Läget är inte så stabilt i Dells. Det finns de som vill ha kungens makt och spioner och förrädare finns överallt. Ett krig är nära.
    En dag blir Flamma frågad om hon kan komma till kungens slott och hjälpa honom att förhöra fångar för att kunna stoppa kriget som är på väg med hjälp av sin kraft. Men kan hon verkligen använda sin kraft till något gott? Flamma bestämmer sig för att försöka, kanske kan hon en gång för alla bevisa att hon inte är som sin far.
________________________________________________________________________

Först: Jag är mållös. Kristin Cashore har gjort det igen!

Den här boken utspelar sig före "Tankeläsaren", och den tredje boken (som kommer ut på svenska våren 2013) ska tydligen binda ihop de båda. Väldigt spännande och en otroligt bra idé! Det ska bli himla kul att se på vilket sätt de sitter ihop och vad som hänt med karaktärerna i ettan och vad som kommer hända med dem i tvåan. Hur ska jag kunna vänta ett helt år?!?

Jag fastnade direkt i boken, precis som i "Tankeläsaren" har Kristin Cashore verkligen skrivit så man vill läsa vidare! Hon har blandat kärlek med action och fantasy på ett sätt som jag verkligen gillar. Jag tror boken har något för de flesta, för den innehåller så mycket!

Hela världen Kristin Cashore har byggt upp är väldigt intressant och lätt att se framför sig. Något jag gillar speciellt med Dells är monstren, de är väldigt intressanta och det är omöjligt att inte gilla dem fast de är onda och hemska. Jag fattar inte var författaren får alla sina fantastiska idéer ifrån - särlingar, monster...

Först var det lite jobbigt med de nya karaktärerna. Varför? Den enda förklaringen jag har är att de inte är samma som de i "Tankeläsaren", som jag verkligen älskar. Men efter ett litet tag så blev jag mer och mer nyfiken på karaktärerna, och när jag läst ut boken älskar jag dem lika mycket som jag älskar de i ettan. Författaren har gett alla en egen personlighet, de är trovärdiga och realistiska och man vill veta mer om dem. Ju mer jag tänker på karaktärerna, ju mer tycker jag om dem. Stort, stort plus för karaktärerna alltså!

Boken är allvarlig på vissa ställen men ibland är den rolig också. Ibland kom jag på mig själv med att sitta och le åt någonting jag läst :) Författarens språk är enkelt men fint och passar verkligen in på boken. Den är snabbläst, men ibland fick jag sluta läsa bara för att tänka igenom det jag precis läst eller för att något jag läst verkligen har berört (för det är mycket i boken som berör kan jag lova). Den är något förutsägbar, som (jääättestor spoilervarning, markera för att läsa) jag förstod redan vid första gången Flamma såg Brigan, när han rider och tittar bak rakt på henne eller hur det är, att det skulle bli något mellan dem. Men det gör ingenting, för då undrade jag hur det skulle kunna bli på det sättet och då så det blev faktiskt ännu mer spännande. Men vissa saker, som (spoilervarning igen, markera för att läsa) hemligheten med Flammas fars död kom verkligen som en chock för mig!

En liten sammanfattning: En alldeles fantastisk bok som jag absolut inte har gjort rättvisa med min recension! Intressanta och bra karaktärer, en fantastisk värld, relationer som känns trovärdiga och en spännande handling gör den här direkt till en av mina favoritböcker som absolut kommer läsas om många gånger! :)

Minnesvärt citat:
"Om han bestämde sig för att skada henne, kunde hon åtminstone lita på att han inte skulle skada hennes häst."
(Det finns många stycken jag gillar också, men de är för långa för att skriva ner och skulle avslöja för mycket...)

Bokens första mening: 
Larch tänkte ofta att om det inte hade varit för hans nyfödde son, skulle han aldrig överlevt sin hustru Mikras död.

Saker från boken som inspirerar mig:
Allting...
• De fantastiska karaktärerna!
• Världen de lever i.
• Monstren, haha :)
• Känslan man får när man läser, och att man känner som karaktärerna man läser om. 
• Hela handlingen...

3 kommentarer:

  1. Tycker den verkar bättre än Tankeläsaren och har beställt hem den!

    SvaraRadera
  2. Håller med dig om allt du har skrivit i recensionen!
    Ett tips om du inte vill vänta tills trean kommer ut på svenska är ju att köpa den på engelska. Jag köpte Bitterblue (trean) och håller på att läsa den nu :)

    SvaraRadera
  3. Nu vet jag varför jag inte fick den av Semic! Den hade typ inte kommit ut än ;)

    SvaraRadera

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺