lördag 2 juni 2012

Fjärde sommaren

Författare: Ann Brashares
Antal sidor: 499 st
Förlag: Bonnier Carlsen
Serie: Systrar i jeans 4
Utgiven år: 2007
Originalets titel: The Fourth Summer of the Sisterhood
Genre: Kärlek, vänskap

(Stor spoilervarning för de som inte har läst de första tre böckerna i serien!)


De fyra vännerna Lena, Tibby, Carmen och Bridget har nu börjat på college och inte träffats allihop samtidigt sedan förra sommaren, men nu är det en ny sommar på gång.
    Bridget åker till Turkiet på en kurs i arkeologi där hon gifter sig med ett jordgolv och funderar över vem det egentligen är hon älskar.
    Carmen blir, helt överraskande, utvald till att spela en stor roll i en teater. Hennes nya vän Julia, som verkligen har varit trevlig innan, blir plötsligt väldigt sur och elak. Varför då? Vilka är egentligen Carmens riktiga kompisar? Och vem är Carmen själv?
    Lena träffar en kille, Leo. Han ritar otroligt bra och Lena tror hon är kär. Men har hon verkligen lyckats glömma Kostos? Kommer han, som Carmen säger, knacka på hennes dörr så fort hon tror hon lyckats glömma honom?
    Tibby gör slut med Brian efter ett stort misstag och ägnar sommaren till att fundera på om hon har gjort rätt eller inte.
______________________________________________________________________

Precis som de tre första böckerna är den här boken väldigt bra, lättläst, svår att släppa och spännande! Den överträffade mina förväntningar trots att de var väldigt höga.

Den var lite jobbig på vissa ställen, då ville jag bara slå karaktärerna, men det är det som gör boken på något sätt. Det gör att man vill fortsätta läsa så man ser hur det går.

Det finns en femte bok i serien, som handlar om vännerna när de är vuxna. Den vill jag verkligen läsa, för jag vill se vad det blev med de fantastiska karaktärerna, men jag vill se om den kommer ut på svenska först eftersom jag har läst de andra böckerna på svenska. Men någon gång vill jag läsa om hela serien på engelska!

Alltså: En fantastisk bok med fantastisk handling och fantastiska karaktärer som passar perfekt att läsa på sommaren! :)

Minnesvärt citat:
Jag hittade inget som liksom var med i historien, men det finns bra citat före varje kapitel men de är inte författarens egna så jag räknar inte med dem ;)

Bokens första mening:
Det var en gång fyra tjejer.

Saker från boken som inspirerar mig:
• Som sagt - de fantastiska karaktärerna och idén med fyra systrar som delar på ett par jeans!
• Slutet, det är ett himla bra sätt att sluta boken på.

2 kommentarer:

  1. Älskar de här böckerna, ska nog läsa om dem i sommar, då de är riktiga sommarböcker!

    SvaraRadera
  2. Skulle också vilja läsa om dem på engelska någon gång :)
    Fast jag tror inte jag kommer vänta för att se om den kommer ut på svenska först, eftersom jag kanske tänker köpa den redan nu till i sommar :)

    Sv: Varsigod :)

    SvaraRadera

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺