lördag 30 juni 2012

Beastly, ett odjur

Författare: Alex Flinn
Antal sidor: 299 st
Förlag: Bonnier Carlsen
Serie: -
Utgiven år: 2007, på svenska 2011
Originalets titel: Beastly
Genre: Kärlek, fantasy, fairytale retelling

Kyle Kingsbury har allt. Han är skitsnygg, populär och rikast på skolan. Men hans insida är absolut inte lika snygg som hans utsida - han är nämligen egoistisk, elak och kaxig.
   En dag förändras allting för Kyle. Han står med på listan över tänkbara kungar på skolbalen och är helt säker på att han ska vinna. Men en, enligt Kyle, ful gothbrud vid namn Kendra börjar prata om att hon inte gillar sättet man väljer kung och drottning till skolbalen på - endast utseendet spelar någon roll. Kyle säger emot henne, och det slutar med att Kendra kallar honom Beastly, ett odjur. Först gör det Kyle lite rädd, men snart glömmer han det och bestämmer sig för att hämnas - ingen kallar honom något sådant! Han bjuder Kendra på balen men skämmer ut henne för hela skolan när han dumpar henne vid ingången och går med Sloane Hagen, den snyggaste tjejen på skolan och den som antagligen ska bli balens drottning.
    Kvällen börjar bra. Han och Sloane blir kung och drottning, som väntat.
    Men när Kyle kommer hem sitter Kendra på hans säng. Det visar sig att hon är en häxa, och hon förvandlar honom till det odjur han är på insidan. Han får två år på sig att hitta någon som verkligen älskar honom trots hans fula utseende - och han måste älska henne tillbaka.
_____________________________________________________________________

Jag hade väldigt höga förväntningar på den här boken då jag hade velat läsa den jättelänge och den verkade väldigt bra, och den överträffade dem. Men den var absolut inte som jag trodde.

Jag gillar personerna. Kyle blir verkligen en bättre människa ju mer man läser. Jag skulle vilja veta mer om Kendra, hon är nog min favoritkaraktär. Sådana som Kyle är verkligen värda att förvandlas till monster, det kan kanske lära dem en läxa. Andra personer jag gillar är Will och Lindy, men (spoilervarning, markera för att läsa) Lindy sjönk lite i mina ögon när det visade sig att hon var kär i Kyle redan när han var elak - hur kunde hon vara det? (slut på spoiler.)

Boken var snabbläst och inte det minsta långtråkig. Den var ju lite förutsägbar, men det är inte så konstigt när det är en omskrivning av en saga och man vet hur det ska sluta. Jag har också fått i princip hela boken avslöjad i en recension någonstans en gång, och det gjorde så det blev lite tråkigare att läsa men det är ju inte bokens fel.

Jag gillar idén med att skriva om en saga till modern miljö, och vill verkligen läsa mer böcker i den här stilen! Detta var en väldigt bra bok, inte en ny favorit men väldigt bra. Den överträffade mina förväntningar trots att de var väldigt höga, och det ger den pluspoäng!

Minnesvärt citat:
Jag hittade inget.

Bokens första mening:
Mr: Anderson: Välkommen till första träffen med chattgruppen "Oväntade förändringar".

Saker från boken som inspirerar mig:
• Att det är en saga i modern miljö och att det inte blir tråkigt trots att man vet hur det slutar!

OBS! Glöm inte att vara med i min tävling här!

4 kommentarer:

  1. SV; Tack så mycket! :D

    SvaraRadera
  2. Jag verkar vara den enda som tyckte den här boken var dålig :/
    Och förresten, har du sett filmen? Den är dock sämre än boken, och Vanessa Hudgens spelar Lindy... men den är okej ;)

    SvaraRadera
  3. Svar: Exakt! Åh vad jag längtar efter att bli kär nu! Så där riktigt kär! :D

    SvaraRadera
  4. Jag gillade den här boken också, fast jag håller med dig angående din spoiler. Men förutom det tyckte jag den var jättebra! :)

    SvaraRadera

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺