torsdag 3 maj 2012

Revolt

Författare: Suzanne Collins
Antal sidor: 329 st
Förlag: Månpocket
Serie: Del tre i Hungerspelstriologin
Utgiven år: 2010
Originalets titel: Mockingjay
Genre: Science fiction, dystopi

(Stooor spoilervarning för den som inte läst de andra böckerna i serien!)


Katniss välriktade pil vid de sjuttiofemte Hungerspelen gjorde så att revolten startade på riktigt. Nu vill många att Katniss ska vara Härmskrikan, vara revoltens ansikte utåt. Men vill hon det? Hon känner sig som en bricka i ett spel, som inte kan gå ett steg framåt utan att göra det dåligt för sin motspelare eller de i hennes eget lag.
    Överlevde någon när distrikt tolv förstördes? Lever Peeta, eller har de i huvudstaden som tillfångatog honom när Katniss skjöt pilen torterat honom till döds? Blir detta slutet för regimen, rebellerna eller för dem alla?

Jag kan inte beskriva den här boken med ord. Den är så otroligt fantastisk att det inte finns.
    Jag vet inte hur många gånger jag läst den här boken innan, men detta var definitivt inte första gången jag läste den. Och precis som den alltid varit är den omöjlig att sluta läsa i, läskig och otroligt sorglig.
    Nu kommer lite grejer som ni som inte läst böckerna INTE får läsa:
    Ärligt talat, det är så otroligt sorgligt att Finnick och Prim dog. Finnick som precis gift sig, och det var ju så otroligt synd om honom! Tänk bara vad han var utsatt för, och äntligen hade hans dröm gått i uppfyllelse. Och så var han så otroligt snäll! Finns det någon som har missat att han var (åh, vill så gärna skriva är) en av mina absoluta favoritkaraktärer? Och Prim som äntligen skulle få bli läkare, hon som var så gullig och brydde sig om alla... Nä, kan inte ens tänka på det utan att få tårar i ögonen. Jag kan inte beskriva hur sorgligt det är! (Den som säger "det är ju bara en bok" svarar jag - nej, det är mycket mer än så. Kan man framkalla känslor som Suzanne Collins gör är det snålt att kalla den ett mästerverk.)
    Första gången jag läste den här serien tyckte jag hela tiden mer om Gale än Peeta, men jag ändrade mig i "Revolt". Nu när jag läst den innan är det lätt Peeta som är bäst genom hela serien. Jag kan inte med mordlystna personer och tycker Gale är jättehemsk i "Revolt"! (Peeta är väl inte så trevlig han heller när han försöker mörda Katniss, men han var ju faktiskt omprogrammerad. Gale ville mörda folk ändå. Hur kan man ens tänka tanken att vilja göra en bomb? Förstod han inte vad som skulle kunna hända? Vem var det som dog av den, liksom? Det hade lika gärna kunnat vara Katniss, som han kämpat så för att rädda. Tänk lite kan man ju säga!)
    Nu kan man läsa igen!
    Detta är en av de mest underbara böcker jag läst, precis som ettan och tvåan i serien. Alla måste läsa dem!

Minnesvärt citat:
Jag orkar inte skriva ner hela boken, men hela den är ju faktiskt minnesvärd, fin och bäst...

Saker från boken som inspirerar mig:
Allting!
• Att boken har en mening, att den vill säga någonting.
• Att den framkallar så mycket känslor - vem vill inte kunna skriva så?
• Själva idén, den är så otroligt fantastisk!
Tja, jag kan fortsätta några timmar till, men det var några av sakerna i alla fall...

Betyg 10 av 10
    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺