söndag 13 maj 2012

Deckare och dilemman

Författare: Ros Asquith
Antal sidor: 185 st
Förlag: Kabusa böcker
Serie: Författardrömmar 2
Utgiven år: 2007
Originalets titel: Sleuths and Truths
Genre: Vänskap, äventyr

Cordelia, som drömmer om att bli författare, skriver en deckare om Sherlock Holmes lillasyster, Charlotte Holmes, som är mycket smartare än sin bror men inte lika känd.
    Samtidigt dras hon in i ett riktigt mysterium. Hennes kompis Violas pappa sitter i fängelse för ett bankrån, men han säger att han är oskyldig och nu ska Cordelia, hennes bästa vän Callum och Viola försöka bevisa att Violas pappa är oskyldig. Men har de verkligen rätt?

Detta är en snabbläst, enkel och rolig bok! Språket är roligt, Cordelia (eller Ros Asquith egentligen) tänker och pratar väldigt roligt, jag skrattade flera gånger när jag läste.

Egentligen finns det inte mycket mer att säga om boken. Den är lättläst och rolig helt enkelt. Den är kanske riktad till lite yngre personer (eller de som läser lite lättare böcker, man kan ju vara yngre och läsa svårare böcker) men jag gillar den ändå. Den är inte jättebra, men bra! Jag rekommenderar den till den som vill läsa något lätt helt enkelt ;-) Det har kommit en trea också och den verkar med bra! "Spioner och passioner" heter den.

Minnesvärt citat:
Jag hittade inget speciellt...

Bokens första mening:
Jag skriver det här i ett träd.

Saker från boken som inspirerar mig:
• Sättet som den är skriven på: rolig och den blir aldrig tjatig, allting som händer för berättelsen framåt.
• Att boken både innehåller berättelsen om Cordelias liv och det som Cordelia skriver.

Betyg 7 av 10

1 kommentar:

  1. Den boken lät mysig, jag tycker om att läsa "lättlästa" böcker ibland, om man nyss plöjt igenom en tegelsten t.ex. ;)

    SvaraRadera

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺