lördag 4 februari 2012

Ingen sommar utan dig

Författare: Jenny Han
Antal sidor: 252 st
Förlag: B. Wahlströms (tack för boken!)
Serie: Belly 2
Utgiven år: 2010
Originalets titel: It's Not Summer Without You
Genre: Kärlek, livsöde

(Spoilervarning om man inte läst "Sommaren jag blev vacker"!)


Så länge Belly kan minnas har hon tillbringat sommaren vid havet, i sommarhuset tillsammans med sin mamma, sin bror, mammas bästa vän Susannah och hennes två barn Conrad och Jeremiah. Men den här sommaren blir det inte så.
    Susannah dog i cancer i våras, och saknaden är oändlig. Ingenting kommer någonsin att bli som förut.
    Belly har det så tråkigt. Det finns ingenting hon kan göra. Hon hör inte hemma med hennes bästis Taylor och alla skolkompisarna på sommaren. Då hör hon hemma i sommarhuset. 
    En dag ringer Jeremiah och berättar att Conrad är borta. Belly måste hjälpa honom att leta. Men hur ska det gå? Belly sa nämligen oförglömliga saker till Conrad på Susannahs begravning... Är detta hennes chans att ställa allt till rätta? Eller blir det bara värre?
________________________________________________________________________


Den här boken var minst lika bra, fantastisk, somrig och omöjlig att släppa som den första boken i serien!

I början blev jag verkligen irriterad på Conrad, men när man fick veta vad han hade för anledning förstår man honom och det fick mig verkligen att gilla honom ännu mer. Boken var verkligen spännande, och inte förutsägbar - jag hade ingen aning om hur det skulle sluta, och enligt mig slutade det inte bra, men det finns ju en del till så det betyder inte att hela serien slutar dåligt, det vet man ju aldrig (förrän man läst den då ;D)

Plats och person-beskrivningarna är lika bra som i bok ett. Man kan se dem framför sig hur enkelt som helst. Jenny Han är verkligen otroligt skicklig på att beskriva saker och på att få en bok att bli så otroligt somrig som den här är! Dessutom är den mysig att läsa trots att den är otroligt sorglig. 

Man får läsa lite ur Jeremiahs synvinkel i den här boken, och det gillar jag. Jag gillar när man får läsa ur två olika personers synvinkel, för man förstår oftast saker bättre då! Conrad är fortfarande min favorit av honom och Jeremiah, men jag gillar Jeremiah också. Särskilt nu när man får veta mer om honom och läsa ur hans perspektiv också.

Jag gillar fortfarande karaktärerna väldigt mycket. Jeremiah gillar jag som sagt ännu mer i den här boken öven om Conrad fortfarande är min favorit, och Belly är fortfarande en väldigt bra karaktär!

Jag rekommenderar verkligen den här boken - den är otroligt bra! Jag längtar verkligen efter att få läsa den tredje och sista boken!

Minnesvärt citat:
"Jag hade älskat honom längre och trognare än jag hade älskat någon annan i hela mitt liv och jag skulle nog aldrig komma att älska någon annan på det sättet. Vilket, om jag ska vara ärlig, nästan kändes som en lättnad."

Bokens första mening:
Det var en varm sommardag i Cousins.

Favoritkaraktär/er:
Conrad, Belly och Jeremiah

Saker från boken som inspirerar mig:
• Att den är så somrig och mysig men ändå handlar om något viktigt.
• Karaktärerna!
• Beskrivningarna, jag älskar verkligen dem.
• Att den är omöjlig att släppa och inte förutsägbar!

1 kommentar:

  1. Jag har läst den serien och jag håller med den är super!

    SvaraRadera

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺