torsdag 19 januari 2012

Himlen börjar här

Författare: Jandy Nelson

Antal sidor: 267 st
Förlag: Gilla böcker
Serie: -
Utgiven år: 2010
Originalets titel: The Sky is Everywhere
Genre: Kärlek, livsöde

"På morgonen den dag Bailey dog
stoppade hon fingret i mitt öra
och väckte mig.
Jag hatade när hon gjorde så.
Sen började hon prova tröjor, frågade:
Vilken tycker du bäst om, den gröna eller den blå?
Den blå.
Du tittade inte ens, Lennie.
Okej, den gröna. Jag bryr mig faktiskt inte om vilken du tar.
Sen vände jag på mig och somnade om.
Jag förstod senare
att hon hade tagit den blå
och de där var de sista ord jag någonsin sa till henne."


Lennie trivdes alltid med att leva i skuggan av sin storasyster Bailey. Lennie och Bailey berättade allt för varandra och man pratade alltid om dem i plural - flickorna Walker är hemma, flickorna Walker ska gå dit ikväll.
    Men en dag händer det ofattbara - Bailey faller ihop i en hjärtattack och dör.
    Sorgen är oändlig, och Lennie drar sig undan från allt och alla i hennes närhet. När hon äntligen, en månad senare, kommer tillbaka till skolan har det kommit en ny elev dit. Joe Fontaine. Han är, enligt Lennies bästa kompis Sarah, unfreakingbelievable.

"En gång för länge sen när jag låg på gräsmattan i trädgården frågade Big vad jag höll på med. Jag sa att jag låg och tittade upp i himlen. Han sa: "Det där har du fått om bakfoten, Lennie, himlen finns överallt, den börjar vid dina fötter." 
    När jag kysser Joe tror jag på det, för första gången i mitt liv."
 
Men får man verkligen vara kär när ens syster just har dött? Är det inte väldigt respektlöst mot henne? Men vad kan man göra åt så starka känslor? Och vad kan man göra när precis allting är fel?
__________________________________________________________________

Denna boken är helt fantastisk! Man fastnar i den direkt, man blir glad av den, man blir ledsen av den, man blir arg på den, man vill att den aldrig ska ta slut.

När jag bara hade lite kvar ville jag inte läsa det. Jag ville spara det. Så tycker jag att en riktigt bra bok ska kännas. När jag läst ut den vill jag först bara sitta kvar med boken i händerna och bara tänka. Sedan vill jag leta upp mina favoritdelar av boken och läsa de igen. Och igen. Och igen. Så var det med den här boken.

Jag rekommenderar den verkligen! Karaktärerna är så levande, hela boken känns levande på något sätt. Allt är ju faktiskt inte så där rosaskimrande hela tiden. Och saker kan vara bra. Och dåliga. Och både bra och dåliga på samma gång.

Som sagt är karaktärerna fantastiska. Lennie är verkligen en underbar berättarröst, hennes tankar är otroligt kul att läsa om och ibland så roliga att jag började gapskratta. Det finns en massa andra fantastiska karaktärer också: Joe, som är helt unfreakingbelivable; Lennies mormor, som verkligen är snäll, omtänksam och rolig; Lennies morbror Big, som är helknäpp; Bailey, som var glad och underbar; Sarah, som är otroligt snäll (men hon borde verkligen sluta röka). Jag älskar dem allihop.

Boken är verkligen somrig och en perfekt sommarbok (fast man kan läsa den var och när som helst). Och omslaget är verkligen underbart! Ärligt talat: man ser en ny sak varje gång man tittar på det.

Innan i princip varje kapitel finns en dikt som Lennie skrivit och sedan lämnat någonstans - hon skriver nämligen på allt: pappersmuggar, godispapper, skosulor... Och de dikterna är verkligen otroligt fina! Och inte bara det - man får veta mer om Bailey och annat genom att läsa dem, och jag tycker det är ett otroligt bra sätt att låta läsaren få veta mer om saker på.

Detta är lätt en ny favoritbok som jag tänker läsa MINST så många gånger så jag kan den utantill! :D

Om du gillar sorg, vänskap, kärlek och bra böcker tycker jag att du ska läsa "Himlen börjar här" så fort du bara kan! (Läs den även om du inte gillar något av det jag skrev!)

Minnesvärt citat:
Alla dikter i boken och även stycken och meningar... De är för många för att jag ska kunna skriva ner dem här! En av de finaste dikterna är den jag skrivit ner om morgonen de dag när Bailey dog.

Bokens första mening:
Mormor är orolig för mig.

Saker från boken som inspirerar mig:
ALLTING!
• Karaktärerna, de är, som sagt, fantastiska!
• Att den är så otroligt sorglig men ändå så himla rolig!
• Språket, det är vackert så man vill äta upp det.
• Lennies dikter och att de är med i början av varje kapitel.
• Hur länge ska jag fortsätta egentligen..? Allting helt enkelt!

Här kommer två filmer till boken (:D). De är som trailers fast till en bok istället för till en film:


6 kommentarer:

  1. Hej Ella! Tack för att du tyckte att min blogg var fin, och kul att du hittat dit! Du har också en jättejättefin blogg, och vad bra du skriver! Jag älskar också och läsa, kanske man ska börja göra såna recentioner :-)

    /Sanna (följer dig nu :))

    SvaraRadera
  2. Gud den där boken verkar jättebra!
    Vill läsa den nu på en gång.
    Det är kul när man hittar en som är så bra!

    SvaraRadera
  3. SV: Hahaa jag vet, det är katastrof! ;D Jag SKA läsa de... ;) Jag kan försöka läsa dem innan sommarlovet (eller iaf under sommarlovet...) :D

    SvaraRadera
  4. Sv: Självklart har jag läst Harry Potter-böckerna, 2 varv! :) Så himla bra.... Kan inte du och jag göra ett länkbyte??
    Kram Sanna

    SvaraRadera
  5. Åh, den verkar riktigt bra! Man blir glad bara av att se omslaget!

    SvaraRadera

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺